Axintor

Onboarding bij Axintor Interim

Ben je net zoals wij helemaal overtuigd van het belang van een goede onboarding? Wil je te weten komen hoe jij een geslaagde onboarding strategie kunt uitwerken? Ontdek in deze blogpost hoe wij dit bij Axintor Interim hebben aangepakt en welke vier stappen wij hebben ondernomen om onze medewerkers te laten stralen!

1) We bepaalden korte-termijndoelen

Als eerste hielden we een uitgebreide brainstormsessie om te bepalen wat nieuwe medewerkers bij Axintor Interim moeten weten/kunnen en binnen welke termijn. We lijstten alles op en groepeerden dit in verschillende categorieën. Vervolgens bepaalden we wanneer welke categorie in het onboardingstraject aan bod zou komen.

2) We dachten na over de lange termijn

Eens we een duidelijke visie voor ogen hadden voor op korte termijn, dachten we na over de lange termijn. We besloten om meerdere opvolggesprekken in te plannen om zo onze medewerkers te ondersteunen en monitoren op lange termijn. De gesprekken hebben als doel te achterhalen hoe de nieuwe medewerker zijn/haar eerste maanden bij ons heeft ervaren en of die gelukkig is.

3) We stelden een onboarding plan op

Daarna werd het tijd om alles in een plan te gieten. Dit deden we in Monday, een platform waarin teams workflows maken om processen, projecten, en dagelijkse werkzaamheden uit te voeren. Echter zijn er ook andere platformen die je hiervoor kunt gebruiken zoals Trello, Appical of eFront.

We bepaalden wat er wanneer moest gebeuren en koppelden een verantwoordelijke aan elke taak. Vervolgens bepaalden we welk werkmateriaal er voor welke taak nodig is (bundels, presentaties, etc.). Indien mogelijk voegden we dat werkmateriaal toe aan een taak in Monday zodanig dat alles op één plek terug te vinden is.

4) We gingen aan de slag

Ten slotte is het belangrijk om bij elke nieuwe medewerker dit plan in gang te steken, aan te passen waar nodig en vooral goed op te volgen. Wanneer een nieuwe medewerker opstart, wordt dit aangeduid in Monday en wordt iedereen automatisch op de hoogte gebracht. Op dat moment moeten de werkmaterialen gecontroleerd en indien nodig geüpdatet worden. Iedereen plant zijn/haar eigen taken in en weet wat op welk moment van hem/haar verwacht wordt.

Telkens wanneer de een taak volbracht is, wordt die afgevinkt in Monday. Is een taak niet afgevinkt? Dan zal Joery, onze Process Manager, de verantwoordelijke hiervan op de hoogte brengen. De nieuwe medewerker krijgt bovendien ook de kans om vragen achter te laten in Monday mocht iets niet duidelijk zijn. Zo is er transparantie binnen onze organisatie en weten zowel de verantwoordelijken als de nieuwe medewerkers waar we mee bezig zijn.    

 

Et voilà, dat is hoe wij onze medewerkers laten stralen! Wil je te weten komen waarom de onboarding een cruciale factor is in het verdere succes van de onderneming én van de medewerker? Ontdek het hier. Lees ook wat jij kunt doen om een geslaagde onboarding strategie uit te werken.