Axintor

Een goede onboarding, hoe doe ik dat precies?

Belangrijke stappen in het onboardingstraject worden door heel wat ondernemingen vaak overgeslagen, zonde! De onboarding is namelijk een cruciale factor voor het verdere succes van de medewerker én van het bedrijf. Ontdek daarom wat jij kan doen om een gerichte onboarding strategie uit te werken in deze blogpost.

1) Doe aan pre-onboarding

Het is belangrijk om contact te houden met de nieuwe medewerker in de periode voor de eerste werkdag. Dit wakkert enthousiasme aan en zorgt ervoor dat de medewerker zich verbonden voelt met de onderneming. Bewust de tijd nemen om de nieuwe medewerker te laten weten dat je uitkijkt naar diens komst moet je dus zeker doen! Breng ook andere collega’s tijdig op de hoogte van de nieuwe aanwinst via een intern bericht.

2) Goed begonnen, is half gewonnen!

Vergeet ook niet om voldoende tijd vrij te maken in je agenda om de nieuwe medewerker bij te staan op de eerste werkdag. Een slecht georganiseerde start is namelijk erg vervelend.

Begin daarom bij het maken van een duidelijk onboarding plan waarin je omschrijft wat er allemaal moet gebeuren en wie er betrokken is bij welke taak. Je bepaalt wie verantwoordelijk is voor de installatie van de nieuwe computer, wie ervoor zorgt dat het bureau is vrijgemaakt en wie de nodige werkspullen klaarlegt.

Voorzie daarnaast ook een moment om de veiligheidsvoorschriften te overlopen en een rondleiding te geven door het gebouw. Hier kun je de gewoontes in verband met lunchpauze toelichten, tonen waar het koffiemachine zich bevindt en laten weten wat de dichtstbijzijnde broodjeszaak is. Maak eventueel ook een onboardingbundel en een infofiche met alle nodige informatie omtrent procedures, bedrijfswaarden, administratieve stappen, etc.

3) Onboarding is een werk van lange adem

Ten slotte moet je onboardingsproces ook uitgebreid genoeg zijn. Niet alles moet meteen aangeleerd worden en het is geen goed idee om de medewerker al na enkele maanden aan diens lot over te laten. Lever daarom de nodige informatie op een gestructureerde manier aan en zorg ervoor dat de nieuwe medewerker tijd heeft om alles te verwerken.

Blijf ook steeds de medewerker ondersteunen en monitoren, zelfs wanneer die al 6 maand in dienst is. De eerste weken en maanden zijn namelijk cruciaal voor de medewerkerstevredenheid en diens werkgeluk. De begeleiding zal niet zo intensief blijven als in het begin, maar het is belangrijk dat die er wel is.

Ga aan de slag!

Ziezo, nu weet je welke stappen jij kunt ondernemen om een geslaagde onboarding strategie op poten te zetten. Ben je benieuwd naar hoe wij onze onboarding precies aanpakken? Nog verdere vragen over dit thema? Neem contact met ons op en wij helpen je graag!