Wat is een bedrijfscultuur?

De bedrijfscultuur bestaat uit ongeschreven regels, gewoontes en gedrag van werknemers. De normen en waarden die er heersen in een organisatie vormen samen de cultuur.

Je kunt een bedrijfscultuur eigenlijk vergelijken met een ijsberg. Het zichtbare deel bestaat uit processen en beleid. Denk bijvoorbeeld aan glijdende werkuren, de mogelijkheid tot telewerk, een opendeurpolitiek, enz. Het onzichtbare deel bestaat uit gedragingen, overtuigingen, waarden en normen. Dit deel is bijvoorbeeld merkbaar in hoe werknemers elkaar aanspreken, de manier waarop ze handelen en hoe ze zich gedragen tegenover elkaar.

Waarom bedrijfscultuur belangrijk?        

Bewust worden van je bedrijfscultuur heeft een impact op je organisatie. Het is om 2 redenen een belangrijk onderdeel in het succes dat bedrijven hebben.

Als alle medewerkers bewust zijn van de bedrijfscultuur, begrijpen ze beter de missie, visie en strategie van de organisatie. Werknemers weten immers beter wat er van hen wordt verwacht en hoe ze bijdragen aan het succes van het bedrijf. Met als gevolg dat ze zich ermee sterker verbonden voelen.  

Ten tweede kun je bedrijfscultuur ook meenemen in de onboarding. Als je nieuwe medewerkers aanneemt is het van belang dat ze snel feeling krijgen met jouw bedrijfscultuur. Vanaf de eerste dag moeten nieuwe werknemers ondergedompeld worden in de cultuur. Hoe doe je dat precies? Je geeft hen meteen een antwoord op vragen zoals:

  • Hoe ga je als collega’s met elkaar om?
  • Hoe ziet de middagpauze eruit?
  • Hoe gedraag je je tijdens een meeting?

Met dit soort informatie krijgen je nieuwe werknemers een goed beeld van de bedrijfscultuur. Daarnaast geraken ze sneller ingewerkt en hebben ze meer vertrouwen in hun nieuwe functie. Het is dus in de onboarding belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur.

Rekrutering en bedrijfscultuur        

Je bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk bij huidige en nieuwe medewerkers, zelfs al bij de rekrutering is het van belang. Als beide helder zijn, schatten werknemers beter in of iemand in de cultuur zal passen. Waardoor er een betere rekrutering gebeurt. Daarnaast kan je bedrijfscultuur ook in het functieprofiel en de vacaturetekst worden opgenomen. Zo trek je de juiste personen aan die passen bij je bedrijf.

Heb je hulp nodig bij je rekrutering? Je kunt hiervoor beroep doen op ons. Contacteer één van onze kantoren.